Skip to content

Roaring Buscemi

januari 22, 2011

Ieder zondag, zodra het op uitzending gemist verschijnt – want ik heb geen t.v. – geniet ik van de prachtige HBO serie Boardwalk Empire. De intro is prachtig:

Naturlijk: het is een prachtige serie van Scorsese, en met de weergaloze acteur Steve Buscemi, wiens gezicht op zich al een kunstwerk is.

Maar er is meer. Wat mij ook zo kluistert aan deze serie is dat het zich afspeelt in de jaren twintig van de vorige eeuw.

De Roaring Twenties is zo’n fascinerende tijd: de kostuums, de feesten, de kunsten en de geest van vrijheid en muziek. Het feminisme van the flappers. Jazz. Er zijn – maar dat is een persoonlijk gevoel van mij – ook zoveel echo’s naar deze tijd.

Misschien heeft mijn liefde voor de twenties wel met kunst en literatuur te maken: ik houd van stream of consciousness, van Woolf, van Joyce, van T.S. Eliot.

Ik verslind boeken als The Great Gatsby, films als Paris was a woman, en natuurlijk series als Boardwalk Empire.

No comments yet

Geef een reactie

