Skip to content

Berken en Bliksem

januari 30, 2011

 

Aan het eind van het bospad, met het lamme been slepend naast mijn stok, zag ik de open ruimte. Mijn maag was zo leeg dat hij niet meer rommelde. Links en rechts witte stammen. Berken zijn altijd de eerste bomen die opkomen nadat het bos verwoest is, dat had mijn vader me een keer verteld.

Ik wist zeker dat de open plek nog niet overwoekerd kon zijn, en dat het geld nog begraven zou zijn.

Hoe zou ik met mijn kapotte handen in de aarde kunnen wroeten? Ik probeerde de lappen nog strakker om mijn handen te winden, maar het bloed kwam er nog steeds doorheen.

Straks, met het opgegraven geld, zou ik mijn weg weten te vinden naar het dorp — of wat daar nog van over was.

Ik stond stil, en keek naar de lucht boven mij; aan de ene kant licht, aan de andere kant donker. Naderde het onweer of trok het weg? Ik moest nu snel graven en wegwezen. Ik kon niet met onweer in een open ruimte gaan staan, en als een konijn voor het jachtgeweer poseren.

Ik liep naar de rand, ploegde met mijn stok in het gras om een eerste gat in de grond te maken, en boog voorover.      

De geur van losgewoelde aarde. Mijn vader had altijd de prachtigste rozen gekweekt in onze tuin. Bordeaux-rood, wit en lichtroze. De lichtroze roken het lekkerst.

Mijn handen waren even zompig als de aarde, en ik groef.

Als je een lichtflits ziet, kun je tellen hoe ver het onweer van je vandaan is. Ik groef koortsig door. Hoeveel meters is een seconde? Eerst zie je de lichtflits, daarna komt de knal.

Ik voelde iets tegen mijn hand komen. De geur van rozen. Ik hoorde een knal die zó hard was, dat hij uit mijn eigen lijf leek te komen.

No comments yet

Geef een reactie

