Skip to content

Mild met een pittig accent

februari 6, 2011

Toen mijn moeder met Arthur aan kwam zetten, dacht ik dat mama eindelijk een beetje een normale man had uitgekozen; maar dat was voordat ze mij drie dagen met hem alleen liet om naar zichzelf op zoek te gaan tijdens een Oerweekend op de Veluwe.

     Arthur, de conrector van het gymnasium waar ik in de brugklas zat, en eindelijk een nette man volgens mijn moeder, want daar had ze hem ook op uitgekozen, vond het geen enkel probleem om mij een weekend onder zijn hoede te nemen. Zodra mijn moeder de deur uit was, kamde hij zijn vettige zwarte haren, deed een groezelig donkerblauw colbertje aan, en nam me mee naar Albert Heijn.

    Ik vond Arthur wel een grappig figuur, zeker na al die vorige vriendjes van Livia (mama wilde dat ik haar Livia noemde).  Arthur was in ieder geval minder erg dan Barry, mama’s vorige vriend. ‘Een breedbekkikker met het lijf van een gorilla’, zei mijn moeder tegen haar vriendin Larissa; ze kon er nu heel hard om lachen. Maar alleen als Arthur er niet bij was.

     ‘We kunnen ook wat bestellen’, mompelde ik, onderweg naar de supermarkt. Het was koud op straat en ik had geen zin.

     ‘Wat bestellen?’ antwoordde Arthur, ‘dat gedegenereerde voedsel waar ze waarschijnlijk afval in hebben verwerkt, een vieze slappe prak van gisteren, die met heel veel zout en nog wat extra vet wordt opgepept, liefdeloos in een magnetron gesmeten en dan door elkaar gehusseld, hatseflats, lauw uit de scooter op je bord. En daar dan nog een fortuin aan besteden ook. Terwijl het afval dat ze er instoppen hun nog geen 10 eurocent heeft gekost. Nee dank je’.

Ik kende deze tirade, waar mijn moeder altijd mee instemde. ‘Ja, het is een schandaal inderdaad’ , zei ze dan heel hypocriet. Maar hij moest eens weten hoe vaak Livia en Barry samen wat lieten bezorgen als ze te lam waren om te koken. Mijn moeder is ontzettend nep. Arthur had het nog niet door maar ik allang.

No comments yet

Geef een reactie

